
Definisi Sistem Pendidikan
-Suatu usaha sistematik yang disengajakan yang dibuat oleh sesuatu masyarakat untuk menyampaikan pengetahuan dan kemahiran kepada ahlinya dalam usaha memperkembangkan potensi individu dan perubahan yang berlaku dalam diri manusia.
Nama Penuh:Dr Mazlee bin Malik
Tarikh Lahir:19 December 1974
Latar Belakang Pendidikan:
1)Dr. Maszlee Malik dilahirkan di Johor Bahru. Beliau telah mendapat pendidikan awal di Sekolah Temenggong Abdul Rahman (STAR)
2) Kemudiannya ke Maktab Sultan Abu Bakar (English College).
3) Pada tahun 1989, beliau telah menyertai Madrasah al-Quran Waddin dan kemudiannya ke Maahad Johor.
4) Setelah itu permusafiran ilmunya dilanjutkan ke Jordan sehingga berjaya mendapatkan ijazah sarjana muda dari Universiti Al al- Bayt, Jordan
5) Kemudiannya meneruskan pengajian peringkat ijazah sarjana di Universiti Malaya. Kedua- duanya dalam bidang Fiqh dan Usul al-Fiqh.
6)Dr Maszlee Malik telah melanjutkan pelajaran di School of Governments and International Affairs (SGIA) di University of Durham pada tahun 2007 dan mendapat ijazah kedoktoran dalam bidang Good Governance pada tahun 2011.
7)Dr Maszlee Malik merupakan pensyarah kanan di Jabatan Fiqh dan Usul al-Fiqh di Kuliyah Ilmu Wahyu
Sumbangan:
1)Aktiviti Kemanusiaan
-Dr Maszlee Malik juga merupakan ahli Multaqa Asatizah dan Du’at (MURSHID)
- Ahli Dewan Perwakilan Nasional Pertubuhan IKRAM Malaysia
-Penasihat ahli lembaga kepada beberapa NGO dan badan pendidikan seperti Teaching for the Needs (TFTN), Pusat Pendidikan Downsyndrome Orkids (ORKIDS), Pertubuhan Darul Fitrah, IDEAS Autism Centre, Lembaga Pusat Pendidikan al-Amin
-Penaung kepada Kelab Penyokong Kelab Bola Sepak Manchester City Malaysia. -Di media pula,Dr Maszlee lebih dikenali sebagai moderator debat dan wacana politik serta penganalisis politik Timur Tengah, pemikiran politik Islam dan juga gerakan Islam kontemporari.
2)Penglibatan Sosial
-Presiden Masyarakat Islam,Durham,United Kingdom
-Penasihat MACMA(Persatuan Cina Muslim Malaysia)
-Penaung Kelab Penyokong Bolasepak Manchester City,Malaysia
3)Akademik
-Assistant Professor,Universiti Islam Antarabangsa
-Felo Penyelidik,Yusuf Ishak Institute,Singapura
-Tetamu tetap Astro Awani,Politik Timur Tengah
-Tetamu al-Hiwar TV,London,United Kingdom
-Pemikir & penganalisis politik Islam Kotemporari
-Moderator debat dan wacana politik terkenal
-Menulis lebih 60 buku akademik di dalam dan diluar negara
4 Jenis Laporan Pendidikan Sebelum Merdeka
1)Laporan Cheeseman
2)Laporan Barnes
3)Laporan Fenn Wuu
4)Laporan Ordinan Pelajaran 1952
1)LAPORAN CHEESEMAN
-Nama Pengasas: Mr H.R Cheeseman
-Sejarah Penubuhan:
1)Pada tahun 1941-1946 merupakan zaman pemerintahan Jepun dimana sekolah India dan Melayu perlu diteruskan
2)Bahasa Jepun dijadikan sebagai bahasa tambahan namun sekolah vernakular lain serta sekolah Inggeris digantikan dengan sekolah Nippon -Go.Ini bertujuan memberi penekanan mengenai lagu klasik Jepun dan Kebudayaan Jepun dalam kurikulum sekolah rendah.
3)Pihak Pemerintahan juga menghapuskan pendidikan peringkat menengah aliran biasa dan diganti dalam bentuk pendidikan berteraskan vokasional dan teknik dalam bidang perikanan,perhubungan,sains samudera,pertanian dan pembinaan.
4)Tanah Melayu dijajah semula oleh Inggeris setelah tamat Perang Dunia Kedua.Pada ketika ini kaum Melayu telah menyedar betapa pentingnya pendidikan untuk mempertingkatkan kedudukan ekonomi dan sosial.
5)Ekoran daripada itu kaum Melayu meminta pihak Inggeris untuk pulihkan kembali sistem Pendidikan di Tanah Melayu.
6)Maka Laporan Cheeseman diperkenalkan sebagai langkah untuk membina semula sistem pendidikan di Tanah Melayu selepas pendudukan Jepun.
7)Kesimpulannya,Laporan Cheeseman ini bertujuan membina semula dan mengembangkan setiap sitem pendidikan dan tidak menyentuh tentang perpaduan kaum.Dapat dilihat bahawa syor-syor dalam Laporan ini tidak dilaksanakan semata-mata kerana kerajaan terpaksa membina semua sekolah-sekolah yang telah musnah akibat peperangan.
-Aspek Penting Laporan Cheeseman
1)Kanak-kanak tidak perlu membayar yuran jika mereka menghadiri sekolah vernakular diperingkat rendah.
2)Pelajar disekolah rendah berpeluang mempelajari Bahasa Ingeeris
3)Sekolah menengah terdiri daripada dua jenis sahaja
4)Pendidikan vokasional seperti yang termaktub dalam Laporan Pelajaran 1938 hendaklah dilaksankan sepenuhnya.
2)LAPORAN BARNES
-Nama Pengasas: LJ Barnes
-Sejarah Penubuhan
1) Sebuah jawatankuasa yang dipengerusikan oleh I.J.Barnes telah ditugaskan untuk menyemak memperbaiki keadaan pendidikan untuk kaum melayu pada tahun 1950.
2) Laporan Jawatankuasa mengenai pendidikan melayu atau Laporan Barnes (1951) mengesyorkan seluruh sistem pendidikan dirombak semula.
-Cadangan Perubahan Laporan Barnes
1) Membentuk matlamat pendidikan ke arah satu rupa bangsa berasaskan pelbagai kaum.
2) Semua sekolah vernakular dibubarkan dan digantikan dengan sekolah kebangsaan.
3) Bahasa Inggeris dan bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa pengantar di sekolah kebangsaan pada peringkat sekolah rendah. Salah satu bahasa ini akan digunakan secara meluas sebagai bahasa kedua.
4) Pendidikan secara percuma akan diberikan kepada kanak-kanak yang berumur 6-12 tahun di sekolah kebangsaan.
5) Bahasa Inggeris dijadikan bahasa pengantar kepada murid-murid yang meneruskan pelajaran ke peringkat menengah setelah tamat pendidikan sekolah rendah.
6) Pembinaan sekolah vokasional yang moden.
7) Mata pelajaran seperti Sains, Seni, Perusahaan dan Sains Rumah Tangga ditekankan dalam Kurikulum.
8) Pentadbiran dana kewangan sekolah kebangsaan perlu ditanggung oleh Penguasa Pelajaran Setempat dan Kerajaan.
9) Pertubuhan Jemaah Nazir Persekutuan.
10) Pembinaan maktab perguruan berasrama untuk memgang siil Persekolahan.
3)LAPORAN FENN-WU
-Nama Pengasas: William P.Fenn
-Sejarah Penubuhan:
1)Laporan Fenn-Wu 1952 ditubuhkan untuk mengkaji semula Laporan Barnes serta melayan kehendak masyarakat Cina yang menganggap laporan tersebut bertujuan menghapuskan bahasa dan budaya orang Cina.
2)Laporan ini diketuai oleh Dr. Fenn, dari Setiausaha Kerja Bersekutu Negara Cina, serta Dr. Wu dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Maka dalam Laporan Fenn-Wu 1952, terdapat beberapa cadangan yang dibuat, kemudiannya menjadi asas kepada Ordinan Pelajaran (1952).
3)Terdapat beberapa usul-usul yang dikemukakan dalam Laporan Fenn-Wu 1952. yang pertama ialah sekolah Cina patut dikekalkan. S
4)Sukatan pelajarannya juga hendaklah berasaskan kepada negara China tetapi bukannya Tanah Melayu. Usul ini diwujudkan supaya tidak berlaku penghakisan budaya dan adat bangsa orang Cina.
5)Jawatankuasa Pusat Penasihat Pendidikan ini terdiri daripada 20 orang ahli pelajaran, pegawai pemerintah dan ahli luar yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India.
6)Dalam jawatankuasa ini, mereka telah ditugaskan mencari jalan tengah, bagaimana kerajaan dapat melaksanakan perakuan daripada Laporan Barnes dan Fenn-Wu.
7)Ada di kalangan mereka berpendapat bahawa murid-murid dari sekolah rendah akan diajar Bahasa Melayu dan Inggeris tetapi anak-anak Cina dan India akan diberikan peluang untuk mempelajari bahasa Kuo Yu dan Tamil. Malahannya, bahasa pengantar di sekolah-sekolah pula hendaklah Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris.
8)Laporan Fenn-Wu 1951 diadakan sebagai reaksi tidak puas hati masyarakat Cina terhadap laporan Barnes 1950.
9) Laporan pendidikan Cina di Malaysia ini diketuai oleh Dr. Fenn (Setiausaha Kerja Bersekutu - Negara China) dan Profesor Dr. Wu Teh Yao yang bekerja dengan (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu).
10)Laporan ini mengkaji dan menilai semula semula kewajaran Laporan Barnes 1950.
11) Masyarakat Cina bandar ketika itu menganggap laporan tersebut bertujuan menghapuskan bahasa Cina dan kebudayaan Cina.
12)Pandangan dan kajian laporan ini kemudian diserap dalam Ordinan Pelajaran 1952.
-Cadangan Laporan Fenn Wuu
1)Sekolah vernakular seperti sekolah Melayu,sekolah Cina,sekolah India dibernarkan menggunakan tiga bahasa iaitu bahasa Melayu,Cina dan bahasa Tamil serta bahasa kebangsaan juga diadakan
2)Sekolah Inggeris dikekalkan
3)Sekolah Vokasional diperkembangkan bagi menampung keperluan tenaga pekerja mahir yang diperlukan untuk pembangunan negara Persekutuan Tanah Melayu.
1)Laporan Fenn-Wu 1952 ditubuhkan untuk mengkaji semula Laporan Barnes serta melayan kehendak masyarakat Cina yang menganggap laporan tersebut bertujuan menghapuskan bahasa dan budaya orang Cina.
2)Laporan ini diketuai oleh Dr. Fenn, dari Setiausaha Kerja Bersekutu Negara Cina, serta Dr. Wu dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Maka dalam Laporan Fenn-Wu 1952, terdapat beberapa cadangan yang dibuat, kemudiannya menjadi asas kepada Ordinan Pelajaran (1952).
3)Terdapat beberapa usul-usul yang dikemukakan dalam Laporan Fenn-Wu 1952. yang pertama ialah sekolah Cina patut dikekalkan. S
4)Sukatan pelajarannya juga hendaklah berasaskan kepada negara China tetapi bukannya Tanah Melayu. Usul ini diwujudkan supaya tidak berlaku penghakisan budaya dan adat bangsa orang Cina.
5)Jawatankuasa Pusat Penasihat Pendidikan ini terdiri daripada 20 orang ahli pelajaran, pegawai pemerintah dan ahli luar yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India.
6)Dalam jawatankuasa ini, mereka telah ditugaskan mencari jalan tengah, bagaimana kerajaan dapat melaksanakan perakuan daripada Laporan Barnes dan Fenn-Wu.
7)Ada di kalangan mereka berpendapat bahawa murid-murid dari sekolah rendah akan diajar Bahasa Melayu dan Inggeris tetapi anak-anak Cina dan India akan diberikan peluang untuk mempelajari bahasa Kuo Yu dan Tamil. Malahannya, bahasa pengantar di sekolah-sekolah pula hendaklah Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris.
8)Laporan Fenn-Wu 1951 diadakan sebagai reaksi tidak puas hati masyarakat Cina terhadap laporan Barnes 1950.
9) Laporan pendidikan Cina di Malaysia ini diketuai oleh Dr. Fenn (Setiausaha Kerja Bersekutu - Negara China) dan Profesor Dr. Wu Teh Yao yang bekerja dengan (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu).
10)Laporan ini mengkaji dan menilai semula semula kewajaran Laporan Barnes 1950.
11) Masyarakat Cina bandar ketika itu menganggap laporan tersebut bertujuan menghapuskan bahasa Cina dan kebudayaan Cina.
12)Pandangan dan kajian laporan ini kemudian diserap dalam Ordinan Pelajaran 1952.
-Cadangan Laporan Fenn Wuu
1)Sekolah vernakular seperti sekolah Melayu,sekolah Cina,sekolah India dibernarkan menggunakan tiga bahasa iaitu bahasa Melayu,Cina dan bahasa Tamil serta bahasa kebangsaan juga diadakan
2)Sekolah Inggeris dikekalkan
3)Sekolah Vokasional diperkembangkan bagi menampung keperluan tenaga pekerja mahir yang diperlukan untuk pembangunan negara Persekutuan Tanah Melayu.
4)LAPORAN ORDINAN PELAJARAN 1952
-Nama Pengasas:Diasaskan oleh satu Jawatankuasa Penasihat Pusat
-Tujuan Penubuhan: Pada bulan September 1952, satu jawatankuasa Penasihat Pusat ditubuhkan untuk mengkaji Laporan Barnes dan Laporan Fenn Wuu
-Cadangan Penubuhannya:
1)Dua jenis sekolah ditubuhkan yang menggunakan Bahasa Melayu & Bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar
2)Sekolah Kebangsaan yang dicadangkan oleh Barnes diteruskan
3)Sekolah Cina dan Tamil tidak termasuk dalam konsep sistem sekolah kebangsaan
4)Ordinan ini tidak dapat diteruskan kerana berlakunya darurat.
Perbandingan Sistem Pendidikan Agama
di Malaysia
SEKOLAH HARIAN
|
ASPEK
|
SEKOLAH AGAMA
|
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
|
PENGELOLAAN
|
JABATAN AGAMA NEGERI
|
PENGETUA
PEN PENTADBIRAN
PEN HEM
GURU
|
PENTADBIRAN
|
GURU BESAR
PEN KANAN
PEN HEM
|
SIMULASI
BERCERITA
LAKONAN
|
PENGAJARAN&PEMBELAJARAN
|
HAFAZAN
BERCERITA
BERTARANNUM
|
AWAL TAHUN
AKHIR TAHUN
SETARA
UPSR
|
PEPERIKSAAN
|
SDEA
UPKK
SDKA
|
GURU
PPD
LPM
|
PENYEDIAAN KERTAS PERIKSA
|
PPID
GURU AGAMA
MAJLIS GURU AGAMA
JAIJ
|
PEMAKAIAN
-BAJU SUKAN
-BAJU UNIFORM KELAB/PERSATUAN
-BAJU MELAYU
-BAJU SEKOLAH
|
ETIKA PERATURAN
|
-BAJU MELAYU
-BERSAMPING
-BERSONGKOK
|
Tahap-tahap Pendidikan di Malaysia
1)Pra sekolah-PASTI,KEMAS,TADIKA PERPADUAN
2)Sekolah Rendah-SK,SJK(C),SJK(T),SERTIK,SRAB
3)Sekolah Menengah-SMK,SABK,MJ,SB,SV,SP,SMKA
4)Lepasan Menengah-MATRIK,STAM,MARA,IKBN,STPM,ILP,POLITEKNIK,KKTM,KOLEJ KOMUNITI