BAB 2: PENDIDIKAN ISLAM ZAMAN DAHULU
posted by Unknown 07:30 0 comments

                                                    KOKURIKULUM DI MALAYSIA


Tahap-tahap Pendidikan di Malaysia

1)Pra sekolah 
-PASTI(4-6 tahun)
-TADIKA KEMAS(5-6 tahun)
-TADIKA PERPADUAN(5-6 tahun)


2)Peringkat Sekolah Rendah(7-12 tahun)
-SKTRS
-SRAB
-SRI
-SJK(C)
-SJK(T)
-SERTIK

3)Peringkat Sekolah Menengah(13-18)
-SMK
-SABK
-MJ
-SB
-SV
-SP
-SMKA

4)Peringkat Lepasan Menengah(18-21 tahun)
-MATRIK
-STPM
-MARA
-IKBN
-STAM
-ILP
-POLITEKNIK
-KKTM
-KOLEJ KOMUNITI


Perkembangan Sistem Pendidikan Islam Masa Dulu & Kini


Definisi Pendidikan Islam

1)Al Qardhawi- Beliau mementingkan aspek kesuluruhan hidup,iaitu akal,rohani,jasmani,nafsu,akhlak & tingkah laku.

2)Al-Tamimi-Beliau menggunakan ilmu untuk memperbaiki kehidupan dan mewujudkan keseimbangan dunia dan akhirat.

3)Langgulung Hassan-Pendidikan luas meliputi pengubahan dan memindahkan nilai-nilai kebudayaan dalam diri,individu dan masyarakat


Institusi Agama Zaman Dulu

1)Rumah Imam
-Imam datang dari negara Arab dan Parsi
-Pelajaran hanyalah asas seperti ilmu fardhu ain
-Pendidikan rami pada peringkat awal kanak-kanak berumur 6 tahun
-Waktu belajar:Selepas subuh hingga sebelum zohor,selepas zohor sebelum asar dan selepas maghrib hingga isyak
-Murid-murid akan diajar dengan huruf-huruf jawi

2)Institusi Pondok
-Lebih kemas daripada penyampaian guru agama dirumah ataupun di surau
-Berbentuk ummi iaitu menggunakan kitab dimana para pelajar mengelilingi guru
-Penyampaian melalui kitab dan memberikan huraian.
-Mata pelajaran yang diajarkan seperti nahu,saraf,tauhid dan ayat-ayat al Quran.
-Jadual waktu yang hampir sama tiga kali sehari
-Kurikulum tidak mempunyai bentuk yang selaras.

3)Institusi Madrasah
-Diasaskan oleh Sayid Jamaluddin al Afghani dan Muammad Abduh
-Gerakan ini dibawa oleh Sheikh Tahir Jalaluddin al Falak
-Langkah pertama dilakukan oleh Syed al Hadi adalah majalah Imam pada tahun 1906
-Lahir sebuah madrasah di Bukit Mertajam,Seberang Perai
-Sistem pembelajaran berbentuk sistematik dan formal
-Pembelajaran meliputi ilmu fardhu ain dan fardhu kifayah





















































Perbandingan sistem pendidikan Agama di Malaysia

1)Pengelolaan sekolah harian dikendalikan oleh KPM manakala sekolah agama dikelolakan oleh Jabatan Agama Negeri
2)Pentadbiran sekolah harian ditadbir oleh pengetua,penolong pentadbiran,penolong hem,guru manakala sekolah agama ditadbir oleh guru besar,penolong kanan satu,penolong kanan hem.
3)Pengajaran&pembelajaran sekolah harian melalui simulasi,bercerita dan lakonan manakala sekolah agama melalui hafazan,bertarannum dan bercerita.
4)Sekolah harian mengadakan peperiksaan awal tahun,setara,akhir tahun dan Upsr manakala sekolah agama mengadakan peperiksaan SDEA,UPKK,SDKA
5)Penyeliaan kertas periksa sekolah harian diselia oleh guru,ppd dan lembaga peperiksaan malaysia manakala sekolah agama diselia oleh PPID,guru agama,majlis guru agama dan Jaij
6)Etika peraturan sekolah harian adalah sama dengan sekolah agama



design by Wanaseoby