
BAB 5 : SISTEM
PENDIDIKAN ISLAM DI NEGERI SELANGOR
Pengasas
1- Tengku Mahmud Zuhdi al Fattani
Nama penuh beliau Tengku Mahmud Zuhdi bin Tengku Abdurahman bin Tengku
Nor bin Raja Belat ibnu Raja Datu al Fattani al Jawi. Beliau menuntut
pendidikan asas ilmu islam daripada ayahnya sendiri. Dalam usia 8-9 tahun
beliau dihantar ke mekah untuk menambah ilmu. Beliau pernah menuntut ilmu
dengan shiekh Abdul Latif bin Mustafa al Fattani di Thait. Di mekah beliau
belajar dengan Shiekh Ahmad al Fattani dan ditempatkan di Maktab Shaulatiyah.
Tengku Mahmud Zuhdi memperolehi dua sistem pendidikan iaitu sistem
tradisional dan sistem persekolahan. Pada tahun 1896 beliau diminta mengajar di
sekolah tersebut. Tahun 1900 masihi, beliau disuruh melanjutkan pengajaran ke
Mesir untuk mendalami ilmu falak dan ilmu khat. Pada tahun 1925 masihi, beliau
behijrah dari Mekah ke Jambi. Di Jambi, beliau telah menubuhkan sekolah arab di
Tahlul Yaman. Sultan Sulaiman Shah adalah sultan di Selangor telah meminta
beliau berpindah ke Selangor pada tahun 1929. beliau berangkat ke Klang dan
memegang jawatan sebagai penasihat agama negeri Selangor.
2- Kiyai Muhammad Ali Qaribun
Nama penuh beliau ialah Kiyai Muhammad Ali bin Qaribun bin Suruyan
Al-Mentarami. Mendapat pendidikan awal : Tanah Jawa, Indonesia pada tahun 1868
masihi sehinnga 1878. Pernah menyebut beberapa pondok di masyhur ada juga
berpendapat beliau menuntut ilmu di Tanah Jawa kemudian berpindah ke Mekah
selama puluhan tahun dengan kapal layar sekitar tahun 1880 an. Pada tahun 1917
masihi, beliau mendirikan mesjid yang dikenali sebagai masjid Kiyai Muhammad
Ali Umar Sijangkang. Banyak pondok-pondok kecil dibina setelah muridnya
bertambah sekitar 400 orang. Dibantu oleh adiknya Kiyai Abbas. Antara pondok
yang terkenal di Klang ialah Pondok al Masyhrdi di Sg Pinang, Pondok Kiyai
Darda, Pondok Kiyai Hj Muhammad Khalil al-Jawi, dan Pondok Kiyai Hairawi.
SEJARAH PENDIDIKAN DI
NEGERI SELANGOR
Bermula sekitar akhir abad ke 19, semasa era pemerintahan al marhum
Alauddin Suleiman berlakunya peningkatan mata pelajaran. Menurut Frank W.
Haines( inspektor sekolah Selangor) melaporkan terdapat 17 buah kelas al quran
diwujudkan pada tahun 1894. Pada tahun 1930, Madrasah Awamiyah telah ditubuhkan
di Kampung Sepintas yang merupakan sekolah terulung di daerah Sabak Bernam.
Tahun 1937 Madrasah Parit Lima Sungai Besar ditubuhkan dan merupakan titik
tolak pendidikan arab sepenuhnya. Tahun 1946, pengunduran tentera Jepun
menyebabkan bilangan sekolah agama bertambah. Jabatan Hal Ehwal Agama Islam
ditubuhkan oleh anakanda baginda iaitu al marhum Sultan Hisammuddin alam Syah
al Hajj pada tahun 1946. Pada tahun yang sama juga, madrasah untuk kaum wanita
ditubuhkan iaitu Madrasah Ahliah Othmaniah di Klang.
MADRASAH AWAMIAH
~Dikenali sebagai
pejabat pelajaran agama islam yang diketuai oleh setiausaha pelajaran pada awal
kewujudan jabatan hal ehwal islam selangor (1945) sehingga (1970).
~Kemudian
dinamakanunit pelajaran yang diketuai oleh penolong pengarah 1970 sehingga
1990.
~Kemudiannya ditukar
kepada bahagian pendidikan dan pelajaran diketuai oleh timbalan pengarah
sehingga tahun 2001.
~Tahun 2001 bahagian
pendidikan islam adalah selaras dengan penstrukturan JAIS.
~Bahagian ini diketuai
oleh ketua penolong pengarah dari tahun 2007 hingga sekarang.
KRONOLOGI
- 1850 orang melayu
islam kuat terpengaruh dengan unsur-unsur kepercayaan animisme dan dinamisme.
- 1880 sekolah melayu
vernakular ditubuhkan, orang melayu berat hati untuk menghantar anaknya ke
sekolah vernakular.
- 1882 mesyuarat
diadakan antara pihak presiden inggeris dan ketua-ketua masyarakat melayu di
Kuala Lumpur.
- 1894, 17 buah kelas
ditubuhkan di bawah kelolaan negeri Selangor.
- 1898-1938 mata
pelajaran ditambah seperti ibadat, tauhid dan akhlak semasa pemerintahan al
marhum Sultan Alauddin Sulaiman Shah 1930, madrasah ditubuhkan Sepintas, Sabak
Bernam
MATLAMAT DAN SIKAP
PENJAJAH BRITISH
~Sekolah dibuka
mengikut kehendak pendidikan dan politik penjajah tanpa mengira kepentingan
masyarakat melayu
~Tidak menggalakkan
anak melayu memasuki sekolah inggeris kerana bimbang akan kesedaran
nasionalisme dikalangan orang melayu tertera penggunaan sekali Bahasa Melayu.
~ Mahukan orang Melayu
tinggal di kampung -kampung dan kekal pekerjaan tradisi.
~ Menggunakan
buku-buku dongeng dalam pembelajaran.
KURIKULUM
1- Teras kepada perkhidmatan pendidikan di jabatan
Agama Islam Selangor (JAIS).
2- Pendidikan seharusnya perlu dijadikan keutamaan
di kalangan masyarakat.
3- Dibina melaui didikan dan tarbiah.
4- Dilaksanakan berasaskan kepada pendidikan
al-quran, fardhu ain dan fardhu kifayah.
KURIKULUM PRA SEKOLAH
Kanak-kanak berumur 5-6 tahun sahaja memerlukan pendekatan berkesan
untuk memudahkan pengajaran dan pembelajaran berlangsung diajar mengenal huruf
jawi dan perkara asas dalam kehidupan.
KURIKULUM SEKOLAH RENDAH
ASRAMA
-Dijalankan di sekolah
intergrasi menggabungkan kurikulum akademik diniah dan hafazan.
-Silibus dikeluarkan
oleh JAIS.
-Waktu persekolahan 8
pagi hingga 4 petang.
Contoh sekolah :
1.
SRA Integrasi Tengku Ampuan Fatimah Klang, Selangor.
2.
SRAI Seksyen 19
3.
SRAI Bandar Baru Bangi
KURIKULUM AL- AZHAR
1. Mempunyai dua elemen yang bersifatkan pengajian
pondok dan madrasah.
2. Memenuhi keperluan individu muslim sesuai
dengan peredaran zaman.
3. Pendedahan awal terhadap pelajar-pelajar yang
mendalami ilmu agama.
4. Sebagai persediaan awal untuk pelajar berminat
mengambil STAM yang seterusnya melanjutkan peringkay ijazah sama ada dalam atau
luar negara.
|
SMA BANDAR SELAK TINGGI
|
SMAKJ
|
ASPEK
|
SELANGOR
|
JOHOR
|
PENGELOLA
|
JAIS
|
JAIJ
|
PENTADBIRAN
|
PENGETUA, PENOLONG KANAN
|
PENGETUA, PENOLONG KANAN
|
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
KSSM/AZHARI
|
KSSM/AZHARI
|
SISTEM PEPERIKSAAN
|
PT3, SPM, STPM
|
PIB, SMA, SMRA
|
ETIKA DAN PEMAKAIAN
|
Songkok, bersamping, baju melayu, baju sukan,
baju batik, kemeja ( tutup aurat )
|
Songkok, kemeja, baju melayu, baju batik,
baju sukan (tutup aurat)
|
ASPEK
|
SELANGOR
|
JOHOR
|
PENGELOLAAN
|
JAIS
|
JAIJ
|
PENTADBIRAN
|
GURU BESAR, PENOLONG KANAN
|
GURU BESAR, PENOLONG KANAN
|
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
KSSR
|
KSSR
|
SISTEM PEPERIKSAAN
|
UPSR
|
UPSR, SDEA, SDKA
|
ETIKA DAN PEMAKAIAN
|
Bersongkok, baju putih, seluar panjang (tutup
aurat)
|
Bersongkok, baju sekolah, seluar
panjang(tutup aurat)
|
Pelajaran lulusan SPM
dan SMA berpeluang ke maahad Johor untuk mengambil STAM sebelum ke universiti.
Penggabungan subjuk agama dan akademik di semua SAR menggunakan kurikulum KPM
sepenuhnya. Aliran agama diselaraskan menggunakan kurikulum Maahad al-Buth al
azhar, Mesir.
PERINGKAT SK RENDAH
ASPEK
|
SA
|
SRAB
|
PENGELOLA
|
Majlis Agama Islam Johor
|
Jabatan Agama Islam Johor, KPM
|
PENTADBIRAN
|
Guru besar, penolong kanan
|
Guru Besar, penolong kanan
|
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
Kurikulum (KBSA)
- Simulasi
-amali
-hafazan
|
KSSR dan KBSA, KSSR ,KBSA
|
SISTEM PEPERIKSAAN
|
JAB, AG, PPID
|
KPM - Akademik
JAIJ -Agama
|
ETIKA DAN PERATURAN
|
Waktu kehadiran
Waktu balik
Pemakaian
Pustakaan
Kebersihan kelas
Pengawas
|
Waktu kehadiran
Waktu balik
Waktu persekolahan
Pemakaian
Baju koko
Baju sukan
Baju sekolah
|
PERINGKAT SM MENENGAH
ASPEK
|
SMA
|
SMKA
|
PENGELOLA
|
JAIJ/SABK
|
KPM
|
PENTADBIRAN
|
Pengetua, penolong kanan
|
Pengetua, penolong kanan
|
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
Kurikulum KBSM, hafazan , amali, kurikulum al
azhar
|
Kurikulum, KSSM, Hafazan, amali kuliyyah
|
SISTEM PEPERIKSAAN
|
Jabatan agama islam johor
KPM
|
KPM
|
ETIKA DAN PERATURAN
|
|
|
PERINGKAT PENGAJIAN
TINGGI
ASPEK
|
STAM
|
DIPLOMA
|
PENGELOLA
|
KPM/JAIJ
|
JAIJ
|
PENTADBIRAN
|
Pengetua / item
|
Penolong pendaftaran
|
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
Kurikulum al azhar
|
Kuliah , perbentangan, tugasan
|
SISTEM PEPERIKSAAN
|
KPM
|
Bahagian peperiksaan, akademik
|
ETIKA DAN PERATURAN
|
Waktu kehadiran balik
pemakaian
|
Baju, kehadiran mengikut jadual
|